söndag, juli 26

Svampen ska tillredas...

Jag har fått kantareller av min kära "svärmor".
Jippi!!!!
Jag som inte hittar kantareller...
Tack så mycket!







Svampen ska tillredas!
Är det något jag inte kan så är det att steka svamp..
När jag har fått äran att få svamp så vill jag inte misslyckas!
Jag har faktiskt läst mig till och det gick väldigt bra, jag har inte bränt svampen...

************

Rensa och dela svampen i lagom stora bitar.

Stek svampen på medelvärme utan smör.

Svampen kommer att svettas ut massor av vätska, låt vätskan ångas bort.

När all vätska är borta och svampen håller på att brännas lägg i smöret och salta och peppra och stek i ca5 min.

************

Nu kan den frysas in och jag får ta fram och använda den senare i höst...mm...




Lyckliga jag har även fått krusbär!

Läste mig till att jag kan frysa in krusbär oxå så nu har jag så mycket bär i frysen, Underbart!

Av krusbären tänkte jag göra krusbärskräm...så himla gått! Och av blåbären och rödvinbär blir det sylt och det sparar jag till hösten.

Det som jag orkade med idag det var att ta fram dammsugaren och städa lite och steka svamp...Där emellan har jag inte gjort mycket tänk att få göra det jag själv känner för...Jag älskar att gå runt och strosa lite och fixa här hemma.

Glöm inte:

ATT FÅ GÖRA DET MAN KÄNNER FÖR!

God Kväll på er!

2 kommentarer:

♥ Fyra årstider sa...

Nu är jag här och tassar runt..visst är det härligt med kantareller.
Kram Lotta

Vit Romantik sa...

Åh så mycket svamp, bara att tacka och ta emot:) Blev påmind om att jag borde plocka av våra krusbär och rödavinbär!!

Jag hade funderat länge över hur jag skulle göra med bordet, sälja och köpa nytt?!?!. Ville så gärna ha ett vitt men gillade formen och storleken på vårt som vi hade.Så då fick det helt enkelt bli att måla om det frågade mig för hos en färghandlare hur jag skulle gå till väga så att det inte "blöder" igenom och än så länge ser det vitt och fint ut. Men ett tips rolla bara första gången jag gjorde det 2 av 4 lager färg och tycker att man kan ana rollerprickarna lite. Annars är jag helnöjd!! Lycka till!!
kram Johanna